saray.se

Saray.se

måndag 6 december 2010

Säljare eller Rådgivare

Var ska man dra gränsen mellan rådgivare och säljare? Jag är anställd som rådgivare på ett försäkringsbolag och har i min roll säljmål, för att mäta utfört arbete. Alltså är jag säljare vilket jag är väldigt tydlig med mot mina kunder. Däremot görs en kvalificerad behovsanalys innan en lösning kan presenteras i form av ett försäkringspaket.
Det folk inte verkar förstå är att rådgivarna på bank också är säljare, men de flesta upplyfter sin "Personliga bankman" till skyarna, och verkar i sin enfald tro att bankens råd har större vikt än andras.
Jag har träffat alldeles för många personer som på banken har tecknat s.k strukturerade produkter (Aktieindexobligationer, SPAX) hos sin bankrådgivare. När man frågar kunden om de förstår vad det är och varför de har tecknat produkten, får man alltid till svar: Min personliga bankman sa att det var bra, och jag litar på honom/henne! När ska konsumenterna vakna upp och börja ifrågasätta sina rådgivare/säljare?
Andra artiklar i ämnet
Dubbla roller på banken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar